Bel mij terug



    Bel mij terug Offerte

    Nieuwe regels voor online verkopen

    Op zaterdag 28 mei 2022 gaan er nieuwe regels voor online verkopen in. Deze vernieuwde regels zijn gebaseerd op Europese wetgeving en hebben als doel dat overal in de EU dezelfde bescherming en transparantie is voor consumenten bij een online verkoop. Heb je een website, webshop of verkoop je via sociale media? Controleer of je website voldoet aan de nieuwe regelgeving.

    Kort samengevat zijn dit de belangrijkste 6 punten uit de nieuwe regelgeving.

    5 sterren op basis van (1 recensie)

    Webshop reviews van echte klanten

    Zodra de nieuwe regels ingaan moeten webshops informatie plaatsen op hun review en beoordelingen pagina. Belangrijk is om te vermelden hoe je de recensies controleert en hoe je waarborgt dat de recensies authentiek zijn. Daarnaast moet je ook vermelden of je zowel positieve als negatieve beoordelingen plaatst. Mocht je betaalde recensies op je webshop hebben staan of als recensenten een gratis product hebben ontvangen in ruil voor een beoordeling moet je dit ook vermelden.

    Gepersonaliseerd aanbod

    Geef jij je klanten een persoonlijk aanbod voor producten of diensten? Bijvoorbeeld een geautomatiseerd aanbod op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere bij jou bekende kenmerken van de klant. Dan ben je straks verplicht je klant hierover te informeren voordat hij iets koopt. Dit doe je bijvoorbeeld met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.

    Eerlijke kortingen die niet fictief zijn

    Het is niet meer toegestaan om met fictieve ‘vanaf’ prijzen te werken. Alleen adviesprijzen of de verkoopprijs van de afgelopen 30 dagen is nog toegestaan. Dit moet tegengaan dat prijzen eerst fictief verhoogd worden en er zo een fictieve korting van toepassing is.

    ‘Gratis’ online diensten, zonder kleine lettertjes

    Mocht je diensten aanbieden welke gebruikers voor een bepaalde periode gratis mogen gebruiken, dan dien je duidelijk te vermelden welke kosten er komen na deze periode. De gebruiker heeft altijd 14 dagen de tijd om zonder opgaaf van reden het gebruik van de dienst op te zeggen.
    Je dient dan de verzamelde persoonsgegevens te verwijderen, deze mag je niet bewaren.

    Online marktplaatsen

    Je moet consumenten nog voordat zij iets kopen laten weten met wie zij rechtstreeks zakendoen. Daarnaast geef je aan of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden.
    Zet deze gegevens goed zichtbaar op je betaalpagina. Als eigenaar van een online marktplaatse heb je ook een onderzoek plicht naar de juridische status van degene die de producten aanbied. Ook als en ander bedrijf producten verkoopt via jouw platform zijn deze regels van toepassing. 

    Verglijkingssites

    Heb je een vergelijkingswebsite dan die je te vermelden hoe het zoekresultaat tot stand komt. Zo moet je bijvoorbeeld vermelden als bedrijven hoger in de zoekresultaten komen als ze hiervoor betaald hebben.