Bel mij terug



    Bel mij terug Offerte

    SIDN heeft vandaag de tweemiljoenste .nl-domeinnaam geregistreerd

    Arnhem, 10 augustus 2006 – Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) heeft vandaag de tweemiljoenste .nl-domeinnaam geregistreerd. Na Duitsland (10 miljoen), Groot Brittannië (6 miljoen) is .nl het populairste landendomein ter wereld. Dat deze zomer de tweemiljoenste .nl-domeinnaam bereikt zou worden, hing al langer in de lucht. Dagelijks registreert SIDN gemiddeld meer dan 1000 domeinnamen. Aanvankelijk ging SIDN uit van september 2006, maar door een groeiend aantal aanvragen is de 2.000.000ste enkele weken eerder behaald. De vorige mijlpaal (1.500.000) werd op 25 mei 2005 behaald, de 1.000.000ste op 19 december 2003.

    Nederland relatief koploper met domeinnamen

    Wereldwijd zijn er rond 100 miljoen landendomeinnamen geregistreerd. Zo’n 75 miljoen landendomeinnamen zijn verdeeld over slechts 10 landen. Het .nl-domein is in vergelijking met de grootste relatief klein, maar Nederland telt wel degelijk mee. In geen land ter wereld zijn er per hoofd van de bevolking namelijk zoveel domeinnamen als in ons land, met 17 .nl-domeinnamen per 100 inwoners. Bovendien is het .nl-domein in absolute zin het op twee (.uk en .de) na grootste landendomein.

    Enorme dekking als succesfactor

    Volgens SIDN zijn er verschillende redenen voor het feit dat het .nl-domein in ons land zo populair is. Directeur Roelof Meijer: “Nederland heeft een enorme dekking met snel internet en zeer veel economische en maatschappelijke processen worden via internet ondersteund. Ook heeft nagenoeg elk bedrijf in Nederland inmiddels z’n eigen domeinnaam of domeinnamen. De groei komt nu nog vanuit het bedrijfsleven, maar in de naaste toekomst zal dat naar verwachting verschuiven naar particulieren. Bovendien zijn Nederlanders erg creatief in het bedenken van nieuwe domeinnamen. We laten ons niet zo snel van de wijs brengen wanneer een domeinnaam niet meer beschikbaar is.” Hoe creatief Nederlanders zijn mag blijken uit het feit dat de laatste tijd een groot aantal varianten van de ‘officiële’ jubileumsite www.2miljoenste.nl werd vastgelegd.

    Onderzoek

    SIDN heeft recentelijk onderzoek gedaan naar de motivatie voor het aanschaffen van een domeinnaam. Websites zijn met afstand de belangrijkste reden om een domeinnaam vast te leggen. Een e-mailadres op naam is eveneens een veelgehoord argument om een domein vast te leggen, maar ook registreert men uit defensieve redenen. Dit om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld een concurrent de naam niet meer kan gebruiken. Een samenvatting van het onderzoek staat op www.leenetxt.nl/sidn.htm.

    Weinig overheidsbemoeienis

    De snelle groei van het aantal .nl-domeinnamen (nu goed voor 72% van de domeinnamen in ons land) heeft ook te maken met de wijze waarop domeinregistratie in ons land georganiseerd is. De overheid heeft dat namelijk aan de markt overgelaten. Ook in de andere landen waar dat gebeurd is, zoals Duitsland en België, is het eigen landendomein een groter succes geworden dan in landen waar wel verregaande overheidsbemoeienis is. Vaak gaat dat namelijk gepaard met hoge tarieven, ingewikkelde procedures en strikte regelgeving.

    Jubileumwebsite

    In het kader van het bereiken van deze mijlpaal heeft SIDN een speciale website geopend: www.2miljoenste.nl. Bezoekers kunnen hier terecht voor informatie over de ontstaansgeschiedenis, de groei in de afgelopen jaren, een interview met internetpionier Piet Beertema, veelgestelde vragen en andere wetenswaardigheden over het .nl-domein. Over SIDN SIDN is sinds 1996 verantwoordelijk voor de uitgifte en registratie van .nl-domeinnamen. Door flexibiliteit, kennis en expertise heeft SIDN vanaf het begin zonder wetgeving deze registratie in goede banen geleid. Zowel organisaties als particulieren kunnen een .nl-domeinnaam aanvragen. Dat gebeurt via zogenaamde deelnemers, die de rol van intermediair vervullen tussen de aanvrager van een domeinnaam en SIDN. Deze meer dan 2000 deelnemers zijn onder meer bedrijven die websites hosten en internettoegang leveren, maar ook multinationals, merkenbureaus en reclamebureaus.